Monday, October 08, 2007

Okända människor.

Ja hur mycket kan man lita på en okänd människa? Jag är en person som har en tendens till att lita på alla, oaveseet om jag känner personen väl eller inte och det kan vara lite dumt ibland, men åt andra sidan så känner att jag man måste lita på folk till en viss del. Det är också svårt att avgöra vilka avsikt en okänd person har. Igår när jag stod där och väntade ensam på bussen kl 2200 så cyklade det förbi en gubbe som sa hej, men jag sa inget, hade varit på dan hade jag kanske sagt hej men nu gjorde jag inte det. Jag fick lite dåligt samvete för att jag var otrevlig men jag visst inte vilka var hans avsikt, tycket han att jag såg ensam ut, ville han bara vara trevlig eller vad ville han? jag tänkte ju på citaten Le mot världen så ler den tillbaka, det kanske var så att han var ensam och bara ville ett hej? Och jag var så otrevlig som sa inget.
Vi lever i en värld idag som gör att man inte kan lita på folk vilket är väldigt sorgligt men sant, men jag känner att bara för att det händer så mycket dumt i världen kan man inte sluta vara trevlig mot människor, man ska behandla människor så som man vill bli behandlat och så tänker jag göra. Till en viss del så klart, det finns alltid undantager men nästa gång en gubber cycklar för mig och hälsa tänker jag hälsa tillbaks, jag vet att det kanske låter dumt men om alla människor blir otrevliga så kommer denna värld blir bara värre och värre. Kärlek behövs och det är många som inte har det, som söker hos främlingar. Och jag kanske var en sån igår, Gubben kanske behövde höra ngt trevligt men jag sa inget...

No comments: