Sunday, May 25, 2008

Boende, hem, mitt land

Hem en plats där man hör hemma, en plats där man har sina rötter, en plats där man kan alltdi återvända till.

Ja var är hemma, vad menar vi med "hem" Vad är hem för mig? Många frågar mig om Brasilien är hem för mig och svaret är ja. Fast hemma för mig är där jag har min familj också så hemma är Sverige, men jag har mina rötter i Brasilien och jag har återvända både dit och till Sverige. Jag har rötter här nu också.

Är Karlstad hem? ja och nej, jag bor här så mitt rum är mitt hem. Fast hem är också hemma hos mamma, jag kan inte säga att jag har flyttat ut helt.

Ja det var många hem det, men om jag säger så, Karlstad är där jag bor, Karlskoga där jag har mitt hem och Brasilien är mitt land?! Funkar det då?

Det finns de som inte känner att hem är där de kommer ifrån utan där de bor. På ett sätt är det så men hem hem är väl där ens familj finns anser jag. Där man är uppväxt där man har sina rötter och minner. Jag tror att när man blir äldre så kommer man känna där ännu mer, eller är det tvärtom? Man blir äldre man skaffar familj och andra minner så ja hem flyttar med då. Flavio (mi älstad bror) säger att han ska komma "hem till karlskoga" när han ringer.

Det gäller bara definera vad man menar, hem till Brasilien, hem till karlstad eller hem till Karlskoga.

-----------------------------

Var hemma (i karlskoga) ihelgen och hade en undebar helg med Mamma. Lördag var vi med Marcelo och grillade på kvällen, sedan tittade på melodifestivalen. Värdelös program, Sverige borde låta bli att ställa upp eller skicka det sämsta låt när år! Sedan idag fick mamma blommor och present till frukost, hjälpte hemma plocka hemma sedan åkte vi till Karlstad, vi shoppade fikade och hade det jätte bra! Nu tillbaka till Karlstad är det plugga resten av dessa två veckor som gäller! Två veckor till sedan är det sommar!

No comments: